Ligia Lewis in conversation with Prof. Joshua Chambers-Letson
June 4, 19:00
Grüner Salon, Volksbühne

Choreographer and dancer Ligia Lewis recently concluded a massive stage production in three parts: Sorrow Swag (2014), Minor Matter (2016) and Water Will (2018). Her performers jump between individual and group identities, or engage with outside forces such as light or water in ways that regulate or permeate their bodies. In conversation with performance studies and critical race theorist Joshua Chambers-Letson, she discusses the pieces’ conceptual backgrounds and rooting in urgent political discussions. Together, they examine the issues of racial inequalities, othering, embodiment and solidarity inherent to her work.

Ligia Lewis is a choreographer, performer and dancer whose work is shown in multiple contexts including the theater and museum. Engaging with affect, empathy, and the sensate, her choreography considers the social inscriptions of the body. Her latest piece, Water Will (in Melody) for four performers, incorporates texts as well as water and other materials the performers interact with. Wrestling with language and notions of “the will”, this dystopian fantasy becomes a space for negotiating desire, imagination, and feelings of an encroaching end. Her earlier minor matter (2016), for three dancers is infused with red light and presents a vibrant social space that materializes through the interplay of light, sound and physicality. Her work has been shown worldwide, including at HAU Hebbel am Ufer, Performance Space New York, Human Resources Los Angeles, Do Disturb Festival at the Palais de Tokyo, Paris, and ImPulsTanz, Vienna. Ligia Lewis is managed and produced by HAU Hebbel am Ufer (Berlin).

Joshua Chambers-Letson is a writer and performance theorist working at the intersection of performance studies, critical race theory, political theory, and queer of color critique. An associate professor of Performance Studies at Northwestern University, he is the author of After the Party: A Manifesto for Queer of Color Life (NYU Press, 2018) and A Race So Different: Law and Performance in Asian America (NYU Press, 2013). He is currently contemplating a project about object relations, reparation, and race, and with Tavia Nyong’o he is preparing José Esteban Muñoz’s The Sense of Brown for publication with Duke University Press. His academic writing has been published widely and his art writing has appeared in catalogs for Teching Hsieh’s exhibition at the 2017 Venice Biennale, the Chrysler Museum/Grey Art, among others.

Die Choreographin und Tänzerin Ligia Lewis, vollendete kürzlich eine extensive Bühnenproduktion in drei Teilen: Sorrow Swag (2014), Minor Matter (2016) und Water Will (2018). Ihre Performer*innen springen zwischen individuellen Identitäten oder Gruppenzugehörigkeiten hin und her, oder beziehen sich auf äußerliche Kräfte, wie Licht oder Wasser, die ihre Körper regulieren oder durchdringen. Im Gespräch mit dem Performance Studies- und Critical Race-Theoretiker Joshua Chambers-Letson diskutiert Lewis den konzeptuellen Hintergrund ihrer Stücke sowie deren Verwurzelung in drängenden politischen Diskursen. Gemeinsam gehen sie den Fragen von Othering, Embodiment und Solidarität als zentrale Aspekte ihrer Arbeit nach.

Ligia Lewis ist Choreografin, Performerin und Tänzerin, deren Arbeiten in verschiedenen Kontexten gezeigt werden, darunter Theater und Museum. In ihren Choreografien beschäftigt sie sich mit Affekt, Empathie und Sinnlichkeit und berücksichtigt besonders die sozialen Einschreibungen des Körpers. Ihr neuestes Stück, Water Will (in Melody) für vier Performerinnen, beinhaltet Texte sowie Wasser und andere Materialien, mit denen die Performerinnen interagieren. Diese dystopische Fantasie, die mit Sprache und Vorstellungen vom "Willen" ringt, wird zu einem Raum für die Verhandlung von Begehren, Vorstellungskraft und Gefühlen eines übergreifenden Endes. Ihre frühere Arbeit minor matter (2016) für drei Tänzer*innen präsentiert einen lebendigen Sozialraum, der sich durch das Zusammenspiel von Licht, Klang und Körperlichkeit materialisiert. Ihre Arbeiten wurden weltweit gezeigt, unter anderem im HAU Hebbel am Ufer, Performance Space New York, Human Resources Los Angeles, Do Disturb Festival im Palais de Tokyo, Paris und beim ImPulsTanz, Wien. Ligia Lewis wird vom HAU Hebbel am Ufer (Berlin) vertreten und produziert.

Joshua Chambers-Letson ist Schriftsteller und Theoretiker und arbeitet an der Schnittstelle von Performance, critical race Theorie und politischer Theorie. Als außerordentlicher Professor für Performance Studies an der Northwestern University ist er zudem Autor von After the Party: A Manifesto for Queer of Color Life (NYU Press, 2018) und A Race So Different: Law and Performance in Asian America (NYU Press, 2013). Derzeit beschäftigt er sich mit einem Projekt über Objektbeziehungen, Reparation und Rasse, und gemeinsam mit Tavia Nyong'o bereitet er José Esteban Muñoz' The Sense of Brown für die Veröffentlichung im Verlag Duke University Press vor. Sein wissenschaftliches Werk ist weit verbreitet und er schrieb Katalogtexte für Teching Hsiehs Ausstellung auf der Biennale 2017 in Venedig, dem Chrysler Museum/Grey Art und anderen.

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